De Audi e-tron bij AutoArena

De Audi e-tron is Audi’s eerste volledig elektrisch aangedreven productiemodel. De grote en sportieve SUV heeft een actieradius van meer dan 400 km* en kent zijn marktintroductie begin 2019.

Of hij nou stil staat of rijdt: de Audi e-tron is altijd spannend om te zien. Tal van accenten, waaronder de lichtgrijze singleframe grille, verwijzen stuk voor stuk naar de hoogvoltage-technologie die voor een bijzondere rijervaring zorgt. De SUV wordt aangedreven door twee krachtige elektromotoren, die lokaal CO2-neutraal en vrijwel geruisloos zijn. De elektrische vierwielaandrijving, een nieuwe generatie quattro, zorgt voor optimale tractie en dynamiek. Het quattro-systeem zorgt continu voor de optimale, variabele verdeling van aandrijfkracht over de twee aangedreven assen.

Dynamiek, recuperatie en aerodynamica

De sleutelfactor voor het sportieve karakter en het dynamische weggedrag is de lage, centrale plaatsing van het batterijsysteem. Deze constructie zorgt bovendien voor een actieradius die geschikt is voor lange afstanden. Bij meer dan 90 procent van alle afremacties wint de Audi e-tron alleen via de elektromotoren energie terug door nagenoeg uitsluitend op zijn motoren af te remmen. Het volledige recuperatiepotentieel benut hij samen met het elektrohydraulische remsysteem. Audi is de eerste fabrikant die een dergelijk systeem in een elektrisch aangedreven productiemodel gebruikt. De slimme aerodynamica levert ook een belangrijke bijdrage aan de efficiency van de Audi e-tron. Een highlight daarbij is het gebruik van de Audi virtual mirrors (optioneel). Deze buitenspiegels verminderen de luchtweerstand en tillen digitalisering naar een compleet nieuw niveau.

Premium beleving van elektrische mobiliteit

De e-tron heeft een ruimteaanbod en comfortniveau dat vergelijkbaar is met andere topmodellen van Audi. Samen met materialen en vakmanschap van topkwaliteit zorgt dit voor een premium beleving van elektrische mobiliteit. Ook de omvangrijke en betrouwbare range aan laadopties voor thuis en onderweg draagt hieraan bij.

De Audi e-tron is volledig connected: van navigatie met de e-tron routeplanner, die geschikte laadpunten op de route weergeeft, via automatische facturatie bij het laadstation tot en met het op afstand bedienen van de auto via de smartphone. De Audi e-tron is bovendien uitgerust met het high-end mediasysteem MMI navigatie plus, inclusief LTE Advanced gegevensoverdracht en een Wi-Fi hotspot. Een groot aantal assistentiesystemen staat de bestuurder bij. Zo helpt efficiency assist bij het aanhouden van een zuinige rijstijl door voorspellende informatie weer te geven en automatische recuperatie uit te voeren. Als de klant voor de adaptive cruise assist kiest, kan de e-tron ook voorspellend afremmen en accelereren.

De Audi e-tron wordt geproduceerd in de CO2-neutrale Audi-fabriek in Brussel. De eerste leveringen in Europa staan voor begin 2019 gepland en is te bestellen vanaf donderdag 10 januari.

Volledig elektrisch. Zero emission.

De eerste volledig elektrische Audi is binnenkort geen toekomstmuziek meer, maar werkelijkheid. De inzittenden van de Audi e-tron profiteren niet alleen van zijn enorme binnenruimte en minimalistische, moderne interieurdesign, maar ook van de stilte die er in de auto heerst. Stilte die kan worden opgevuld met het perfecte geluid van het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System. Daarnaast heeft de Audi e-tron een volledig nieuw digitaal display en unieke virtuele buitenspiegels.

Virtuele buitenspiegels

De virtuele buitenspiegels kunnen via het MMI-systeem worden aangepast aan de rijomstandigheden. Er zijn drie standen beschikbaar: snelweg, bochten en parkeren. Het systeem kiest normaal gesproken zelf de juiste stand. Als de snelheid boven de 90 km/u komt en het navigatiesysteem weet dat de Audi e-tron op de snelweg is, wordt bijvoorbeeld de snelwegstand ingeschakeld. Het beeld wordt dan ingezoomd, zodat andere voertuigen groter worden weergegeven. Als de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt, wordt het blikveld links of rechts zo groot mogelijk gemaakt om de dode hoek te verkleinen. Bij het inschakelen van de achteruitversnelling richt het systeem zijn blikveld meer naar beneden en zoomt het uit.

Nieuwe_Audi_E-Tron_Prototype_AUDIVES-23.jpg

Thuislaadoplossingen voor de Audi e-tron

Audi gaat voor de e-tron uiteenlopende thuislaadoplossingen aanbieden, aangezien daar het merendeel van de laadactiviteiten plaatsvindt. Het standaard, compacte laadsysteem van de Audi e-tron biedt de mogelijkheid om de auto op te laden bij maximaal 11 kW. Het optionele connect laadsysteem verdubbelt het laadvermogen tot 22 kW, waarbij de Audi e-tron wordt voorzien van een tweede, optionele lader. Het connect laadsysteem is tevens te koppelen aan de energievoorziening binnen het huis. Via het Wifi thuisnetwerk voorziet het laadsysteem in samenwerking met het home energy management system (HEMS) in intelligente laadfuncties.

Nieuwe_Audi_E-Tron_Prototype_AUDIVES-24.jpg

De productieversie van het Audi e-tron prototype wordt de eerste auto op de markt die geschikt is voor laadstations met een capaciteit van 150 kW. Als de Audi e-tron wordt opgeladen bij een ‘high-power’ laadpunt dat gebruikmaakt van het Combined Charging System (CCS, de Europese standaard), is hij binnen een half uur weer 100% klaar voor de volgende etappe. Dit komt door een vooruitstrevend warmtemanagementsysteem voor de lithium-ion batterij, die zich in de wagenvloer bevindt. De capaciteit van 95 kWh is voldoende voor een actieradius van ruim 400 km volgens de realistische WLTP-cyclus.

Kosten- en CO2-geoptimaliseerd laden

Met het connect laadsysteem en een geschikt HEMS kunnen e-tron-rijders gebruikmaken van variabele energietarieven om hun Audi e-tron op te laden. Dit systeem kan de batterij opladen op momenten waarop elektriciteit goedkoper is, terwijl het tegelijkertijd rekening houdt met individuele mobiliteitsvereisten, zoals de tijd van vertrek en de batterijstatus.

Nieuwe_Audi_E-Tron_Prototype_AUDIVES-25.jpg

Interieur zonder overbodige knoppen

Net als andere Audi’s is de e-tron uitgerust met het MMI touch-systeem. Dat wordt aangestuurd via twee hoge-resolutieschermen die vrijwel alle conventionele knoppen en schakelaars vervangen. De Audi e-tron luistert ook naar stemcommando’s. Het navigatiesysteem houdt rekening met de elektrische actieradius het laadniveau, verkeerssituatie en benodigde laadtijden.

Nieuwe_Audi_E-Tron_Prototype_AUDIVES-26.jpg

Audi virtual cockpit

Standaard op de Audi e-tron is de Audi virtual cockpit, die via het multifunctionele stuurwiel kan worden bediend. Zijn display heeft een hoge resolutie van 1.920 bij 720 pixels (full HD) en nieuwe graphics die zijn voorbehouden aan de e-tron. Als aanvulling op de Audi virtual cockpit is er een optioneel head-up display. Die projecteert belangrijke informatie ‘in’ de voorruit, zodat de bestuurder zijn blik niet van de weg hoeft te halen.

*Maximale actieradius Audi e-tron berekend volgens WLTP-cyclus. Werkelijke actieradius is afhankelijk van verschillende factoren, zoals weers- en wegomstandigheden, rijstijl en gebruik van airconditioning.

Meer informatie ontvangen van de Audi e-tron? Neem contact met ons op, of kom langs bij AutoArena.

AutoArena financieringsopties

Financier deze Audi e-tron

€ 84.100,-
21.025,-
€ 63.075,-
42.050,-
Uw maandlasten
€ 916,-

AutoArena prijslijst & brochure

Wij doen ons uiterste best om de actualiteit van de prijzen, uitvoeringen, specificaties en andere informatie te waarborgen. Het is echter onvermijdelijk om alle fouten volledig uit te sluiten. Derhalve kunnen aan deze informatie op geen enkele wijze rechten worden ontleend.

PDF Brochure_Audi_e-tron.pdf Download